۱۳۹۷ تیر ۲, شنبه

به یادجهانگیرخان قشقائی


جهانگیرخان متوجه می شود که عده ای کتاب به دست از محلی بیرون می آیند.از یکی موضوع را می پرسد..آن شخص در جوابش می گوید اینجا مدرسه است و طلبه ها درس می خوانند..جهانگیرخان می پرسد..درس می خوانند چه بشوند؟ و آن شخص دوباره می گوید که درس می خوانند ملا بشوند..و عالم بشوند..و مجتهد بشوند..
جهانگیرخان از او تشکر می کند و پس از لحظه ای به همراهش می گوید که برگرد به ولایت و بگو..جهانگیر می خواهد مجتهد بشود..و وارد مدرسه می شود.
می گویند جهانگیرخان تا رسیدن به اجتهاد از مدرسه خارج نمی شود..
از معدود دفعاتی که جهانگیر خان از مدرسه خارج می شود اصرار یکی از ملاها بود که او را برای شام دعوت می کند..
وقتی جهانگیرخان به منزل آن ملا می رسد صدای ضعیفی از موسیقی می شنود.صاحبخانه برای رد گم کردن و محو صدای ساز کاسه ها و بشقابها را به هم می زند..جهانگیرخان که برای لحظاتی محو صدای موسیقی شده بود از صاحبخانه می خواهد که بشقابها و ظروف را به هم نزند..صاحبخانه با لحنی که شرمندگی از آن هویدا بود می گوید:
من همسایه ای دارم که مطرب است..دیروز از او خواهش کردم که امشب ساز نزند چون من مهمانی دارم که مجتهد است و از شنیدن صدای ساز معذب می شود..
جهانگیرخان نگاه معنی داری به او می کند و پسر صاحبخانه را صدا می کند و می گوید:
برو درب منزل این نوازنده و بگو سیم دوم ات (مثلا) کوک نیست.
پسر صاحبخانه می رود و می گوید و برمی گردد..
دقایقی بعد همسایۀ نوازنده به درب منزل میزبان جهانگیرخان می آید و می گوید.
من ساز را کوک کردم صدایش عالی شد..شما از کجا فهمیدید که ساز من کوک نیست؟
و میزبان به نوازنده توضیح می دهد که همان آیت اللهی که من گفته بودم مهمان من است او چنین حرفی زد...
و در نهایت هماان نوازنده به درخواست جهانگیرخان وارد منزل میزبان جهانگیرخان می شود و جهانگیرخان ساز او را می گیرد و دقایقی می نوازد..
نوازندۀ اصلی محو صدای سحرآمیزساز جهانگیرخان می شود..به طوری که به جهانگیرخان می گوید:
اگر شما بخواهید حاضرم ساز زدن را رها کنم و در محضر شما طلبگی بیاموزم..و جهانگیر خان در جواب می گوید:
همان بهتر که تو ساز بزنی...برای رسیدن به خدا راه های زیادی هست..که موسیقی هم یکی از همان راه هاست.
...
من این رباعی را تقدیم روح بزرگ جهانگیر خان قشقائی تقدیم کرده ام..که چند سال پیش در مراسم بزرگداشت آن بزرگوار در سمیرم بدون حضور من توسط استاد خسرو احتشامی و به نام من خوانده شد و مورد توجه حضار قرار گرفت.
علیرضا پوربزرگ وافی
23/06/2018

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر