۱۳۹۳ فروردین ۱۱, دوشنبه

بجز لحظه هایی که با دوست بودم / مرا زندگی نخل بیحاصلی بود

پوربزرگ وافی علیرضا

پوربزرگ‌ وافي شاعر، نويسنده،نمايش‌نامه نويس، كارگردان و سناريست و سرهنگ نيروي زميني است. از همان دوره دبستان شروع به سرودن شعر و نوشتن داستان كرد و بيش از سی سال است كه در اين رشته‌ها فعاليت دارد. وی برای مقابله با دشمن و دفاع از ميهن اسلامي وارد جبهه جنگ شد. در اين ايام به سرودن شعر و تاليف داستان مشغول بود و از سال 1367 به دعوت مرحوم حجه‌الاسلام موحدی قمی رييس عقيدتي سياسي هوانيروز به نوشتن زندگینامه شهدای هوانيروز مامور شد. نتيجه اين تلاش تهيه كتاب "صحيفه"بود. همچنين از طرف سازمان عقيدتی سياسی ارتش دعوت به همكاري براي چاپ و تهيه مطالب آزادگان شد كه حاصل آن كتاب "صبر و ظفر" بوده است. در شعر، 20 سال شاگردي استاد شهريار را نمود و تخلص (وافي) را از شهريار دريافت كرد.

وافی به عنوان داستان نويس، خاطرات رزمندگان را نيز به زبان داستاني روايت كرده است. از آثار اوست: "اردوگاه عنبر"، "اهالي آسمان"، "بر فراز كنگرگ"، "سنجاقك‌های روی آب"،"خوشه‌هاي خيال"، "ابومشاكل" و "ميگ و ديگ". كتاب "ابومشاكل" شامل خاطرات سروان آزاده سيد عادل موسوی در كمتر از 2 ماه به چاپ دوم رسيده است. پوربزرگ وافی، نويسنده كتاب مي گويد تاكنون نام "ابومشاكل" که گروهی از اسیران ایرانی در آن زندانی بودند، در هيچ ‌يك از كتاب های خاطرات آزادگان مطرح نشده بود. "ميگ و ديگ" نيز مجموعه خاطرات گروهي از افسران و فرماندهان نيروي زميني ارتش جمهوری اسلامی ايران است كه به صورت مجموعه خاطره روانه بازار نشر شده است.

در سال‌های آغازین جنگ، رزمندگان اسلام توانستند در عملیات‌های ثامن‌الائمه، طریق‌القدس و فتح‌المبین، بخش‌های وسیعی از مناطق اشغالی را از وجود دشمن پاک سازند. 40 روز پس از عملیات فتح‌المبین، طرح عملیاتی بیت‌المقدس تهیه شد و با پشتیبانی همه جانبه حضرت امام (ره)‌ و دولت و ملت و با کوشش ارتش، سپاه و بسیج به اجرا در آمد و سرانجام خرمشهر به آغوش ملت اسلامی بازگشت. "پل شناور"، شرح وقایع و حماسه‌ها به روایت فرماندهان و رزمندگان در این رزم است.

اسرايی که در اردوگاه‌هاي رژيم بعثي عراق در بدترين شرايط روحی و جسمی قرار داشتند، نه تنها روحيه‌ دينی و ملی خود را از دست نداده، بلکه اين موقعيت بحرانی را به فرصتی برای ساختن شخصيت خود تبديل نمودند. تحمل و صبر آزادگان سرافزاز هوانيروز در برابر شکنجه‌های طاقت‌فرساي بازجويي‌های بعثی، روابط دوستانه‌ اسرا با يکديگر در اردوگاه،‌ روابط آنها با بعثي‌ها و همچنين عکس‌العمل آن‌ها در برابر اخبار داخلي ايران، از بخش‌های خواندنی کتاب "اردوگاه عنبر" می‌باشد.

منابع برای مطالعه بيشتر:

پوربزرگ: ادبيات دفاع مقدس، مذهبي است، خبرگزاري فارس،(1 مهر 1388).
زندگي‌نامه "قهرمان روز يازدهم جنگ" كتاب مي‌شود، خبرگزاري كتاب ايران، (آذر1389 ).
علیرضا پوربزرگ وافی ،اردوگاه عنبر، خاطرات آزادگان هوانیروز، مرکز اسناد انقلاب اسلامی،1383.
پل شناور، خاطراتی از عملیات بیت المقدس به روایت امرا و افسران نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی،1383.
علیرضا پوربزرگ وافی، پرواز در پرواز، مرکز اسناد انقلاب اسلامی،1383.
علیرضا پوربزرگ وافی، ردپای پیر: زندگینامه امیر سرلشکر شهید مسعود منفرد نیاکی، خادم الرضا،1384.
علیرضا پوربزرگ وافی، بر فراز کنگرک: زندگینامه سرتیپ شهید رسول عبادت، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1388.
علیرضا پوربزرگ وافی، حماسه پردازان، ایران سبز،1385.
علیرضا پوربزرگ وافی، تیر خلاص، ایران سبز،1387.
10. علیرضا پوربزرگ وافی، سکوت رادیویی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی،1383.
علیرضا پوربزرگ وافی، میگ و دیگ (مجموعه خاطرات)،خورشید باران، 1388.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر