۱۳۹۵ فروردین ۱۹, پنجشنبه

تئاتر


.
.....تئاتر....
.....
به دعوت شاعر و نویسندۀ پرکار خانم مریم گوی تپه و همسرش ......
استاد ابراهیم صغیر و بنده هم برای تماشای تئاتر رفتیم. خیلی از بزرگان فرهنگی شهر حضور داشتند و هرکدام از طرف مقام یا مسئولی دعوت شده بودند..
قبل از شروع نمایش در محل چایخوری سالن با جمعی از شعرا و نویسندگان نشستیم..خانم مریم گوی تپه هم که نویسندۀ نمایش بود برای خیر مقدم به جمع مهمانان آمدند....قبل از آغاز نمایش شهردار و والی شهر هم به سالن آمدند...مردم با شوق و احترام با این مسئولین زحمتکش عکس می انداختند و دست می دادند..مسئول سالن همه را به سالن دعوت کرد و اعلام نمود که 5 دقیقۀ دیگر نمایش شروع خواهد شد..و در ساعت اعلام شده انبوه بازیگران روی سن آمدند...تعداد زیادی خانم بازیگر..........
من سالها تئاتر کار کرده ام واز افتخارات دوران ئتئاتر من به غیر از کسب چندین وچند عنوان در جشنواره ها این است که برای اولین بار در تاریخ شهر گز توانستم نمایشی در سالن شهرداری گزوبرخوار اجرا کنم که بازیگران آن از شهر گز و گرگاب بود..به همین خاطر بعضی از تندروهای گز و گرگاب مرا تهدید کرده بودند که اگر با بازیگر زن گزی به اجرا بروم مرا خواهند کشت...اما من اهمیتی ندادم ..ولی قبل از شروع نمایش متوجه شدم که تندروهای گز مانع آمدن بازیگران زن شده اند...من این موضوع را پیش بینی کرده بودم ..به همین دلیل یک بازیگر زن از شاهین شهر و دختر خودم را برای این لحظه آماده کرده بودم و در اجرای بسیار موفق نمایشم که بعدها مورد استفادۀ بهزیستی اصفهان قرارگرفت لنگ نشدم...هزینۀ تمرین و اجرای این نمایش هم با جناب برومند بود...
حالا با دیدن این همه بازیگر زن دلم به درد آمد و اختلاف فرهنگی دو جامعه را مقایسه کردم..
نمایش پرسوناژهای زیادی داشت..موضوع نمایش زورگوئی های مردها به زنها..و نیز اصرار مردان و خانوادۀ مردان برای داشتن فرزند پسر بود. که هنوز هم حتی در جوامع پیشرفته مشاهده می شود..
.کارگردان برای این نمایش شلوغ از تکنیک تئاتر آموزشی استفاده کرده بود و فاصلۀ صحنه ها را با موسیقی و رقص و حتی آواز مشخص می کرد...
در این نمایش حتی بازیگران مرد هم ..زن بودند و گریم مردانه شده بودند...مقامات و اساتید هم با شوق به تماشا نشسته بودند و در انتهای برنامه شاخه گلهائی توسط شهردار و والی به بازیگران.اهدا گردید..
من به عنوان یکی از وابستگان تئاتر حرف بزرگان تئاتر را تکرار می کنم و می گویم..
..هرجامعه ای برای رشد و پیشرفت فرهنگی نیاز به نمایش و تئاتر دارد....
اولسلام
علیرضا پوربزرگ وافی
2016/4/6

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر