۱۳۹۶ دی ۱, جمعه

سفرنامۀ قونیه..قسمت چهارم

سفرنامۀ قونیه
...
قسمت چهارم
 تربت شمس تبریزی یا قدمگاه شمس
..
مردم قونیه این محل را مزار و تربت شمس تبریزی می دانند. این مزار در داخل مسجدی به همین نام قرار دارد.وسنگ نوشته هائی که در بیرون بنا نصب شده است.نشانگر این موضوع است که اینجا مزار اصلی شمس تبریزی ست.
من از خواندن این مطلب دلم به درد آمد .چرا که خودم در در ایران به مزار واقعی شمس تبریزی رفته و بی واسطه این موضوع را می دانم.
بی اختیار این مطلب در ذهنم دوید :
در این ایام هزاران ایرانی به قونیه می آیند والبته کار بسیار خوبی می کنند و من به تمامی آنها زیارت قبول می گویم..اما اگر این دراویش و عرفا همت بکنند و مزار شمس تبریزی را در خوی زیارت کرده ام و اینرا هم می دانم که تعدادی از هنرپیشه های معروف یکبار مراسمی در خوی برپا کرده و نام و یاد شمس تبریزی را گرامی داشتند..اما من طرف صحبتم عرفا و دراویش است که عاشق شمس هستند و می توانند بدون کمک دولت ایران که اهمیتی به این مسائل نمی دهد..بر رونق مزار شمس تبریزی همت کنند و مزار این عارف بی نظیر را ترمیم و برای مسافران خارجی آماده ی زیارت بکنند..
امیدوارم این موضوع و این پیشنهاد من جدی گرفته بشود که بتوانیم حتی هفتۀ بعد از بزرگداشت جهانی مولانا را پذیرای جهانی مهمانان باشیم.
البته ما در نیشابور عطار بزرگ را داریم که مولانا در وصف این ابرمرد عرفان می فرماید
هفت شهر عشق را عطار گشت
ما هنوز اندر پی یک کوچه ایم.
من بحثی در مورد کجائی بودن مولانا ندارم..چرا که همین امروز کشورهای زیادی برسر نام وملیت او مباحثه دارند..ملای رومی..مولانای بلخی..مولانای ایرانی...مولانای تاجیکی..و...
در حالی که امروز واقعیت امر این است که مولانا یک عارف فرامرزی ست و متعلق به تمام جهانیان است و تا کنون کسی همپای او نبوده و نیست..ومزارش هم در ترکیه است..حتی اگر یک بیت شعر ترکی نداشته باشد..
حرف آخر اینکه از همه می خواهم که همت نموده و مزار شمس تبریزی را که استاد مولانا بوده است برای بازدید مشتاقان مساعد کنند..و اینگونه می توان هفته یا حتی روزی را به نام شمس تبریزی به صورت جدی نامگذاری فعال نمود
پایان قسمت چهارم
22/12/2017

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر