۱۳۹۶ آبان ۱۳, شنبه

پشت پرده ی مداحی

پشت پردۀ مداحی
....
قبل از آغاز محرم لیتی از نرخ های نجومی مداحان منتشر شد. که باید آنرا نوعی فاجعه برای دین به حساب آورد.
مسئلۀ مداحی در ایران مافیای پنهان و حساب شده ای دارد که خیلی از مردم از آن بی اطلاع هستند. این مافیاها ابتدا در حسینیه ها و مساجد شکل می گیرند و در نهایت به مافیای اصلی که مانند ماسونها چهره های ناشناخته و پشت پرده ای هستند وصل می شود.در حال حاضر ماسونهای مداحی به کانون مداحان  وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی که زیر نظر مستقیم رهبری ست وصل و مشی خود را از آن طریق می گیرند.
اگر بخواهیم به جزئیات این تشکیلات بپردازیم باید کتابهای زیادی در این مورد نوشته شود.که خارج از حوصلۀ این مطلب است.ما در این مقاله فقط به بحث مالی اشاره می کنیم که توجه افراد ساده لوح و حتی معتقد را به آن جلب کنیم.
بازهم وظیفه دارم قبل از بحث مالی مداحان به این موضوع اشاره کنم که روحانیها هم در مورد دستمزد دست کمی از مداحان ندارند و در این ایام مبالغ زیادی که حتی گاهی از دستمزد مداحان هم بیشتر است دریافت می کنند.
در حال حاضر مداحی و منابر در مساجد در انحصار مافیای مساجد که همان هیئت امنا خوانده می شوند  می باشد و هیچ روحانی یا مداح متفرقه ای نمی تواند در این عرصه قد علم کند.
ما در این بحث فقط به مداحان حسینیه ها می پردازیم.:
در عالم شیعه مداحی امام حسین و نصیحت منبری همیشه پولی بوده و منبع درآمد تمام ناشدنی متصل به چاه بی انتهای اعتقاد.ساده لوحی و ناگزیری مردم است.و مسلما مافیای پشت پرده در تقویت این جریان دهمیشه فعال بوده و خواهد بود.
مهره های اصلی این بازی مداحان و مردم هستند که طبق خواسته ی برنامه ریزان این جریان حرکت می کنند.برای این بازی مداحان هم نقش بازی شده و هم نقش بازی گردان را دارند و در هر کانونی بازیگردان صاحب اقتدار باشد قطعا ملت بازی شدۀ زیادی را در کانون خود جمع می کند.
به همین دلیل هرگاه مافیای پنهان از وجود مداح مقتدر و توانائی حتی در دورافتاده ترین نقاط کشور باخبر باشند فورا او را ابتدا به مراکز استان و سپس به تهران منتقل می کنند.
مداحی که به جمع بزرگتری می آید مجبور است برای حفظ موقعیت خود هزینه هائی را تقبل کند که به شرح زیر است:
1-مداحان مجبورند تعدادی هوادار در استخدام خود داشته باشند که وظیفۀ آنها گرم کردن و ایجاد انگیزه در مستمعین معمولی ست.این هوادارها هم خود به 3 کلاسه تقسیم می شوند
الف:هواداران خاص
     این دسته از هواداران نه تنهادر قبال شرکت در جلسه دستمزد می گیرندبلکه از امکانات پذیرائی پنهان و آشکار نیز بهره مند هستند.پذیرائی آشکار یعنی اینکه در هیئت غذای خاص به آنها داده می شود.بعد از صرف غذا هم به تعداد اعضای خانواده غذاهای بسته بندی شده یا قابلمه های پر دریافت کرده و با خود به منزل می برند.پذیرائی خاص هم معمولا شرکت در مراسم خصوصی تریاک کشی در قبل یا بعد از مراسم عزاداری ست.
هزینه ی مراسم خاص به عهده ی مداح است که از پولهای هنگفت دریافتی اش پرداخت می شود..ولی گاهی یکی از پولدارها که معمولا بازاری ست اسپانسر این برنامه می شود.برای تهیه ی تریاک در مراسم خاص هم ساقی های شناخته شده ای وجود دارند که به قول معروف جنس مرغوب تحویل می دهد..حالا خود ساقی به کجا وصل می شود بحث دیگری ست.
یادآوری کنم که هواداران خاص هم هرکدام نرخ جداگانه ای دارند..برای نمونه هواداری که در حین مداحی استکان برسر خود می شکند یا با چاقو خودش را می زند با کسی که فقط به خودش سیلی می زند یا داد می کشد فرق دارد.
ب:هواداران متوسط
اینها افرادی هستند که موظف به آمدن به حسینیه هستندو دستمزدشان خوردن چائی بیشتر در هیئت و دریافت غذای اضافی برای منزل هستند.اینها سیاهی لشکرهائی هستند که در حقیقت دورۀ آموزشی برای ورود به کانون هواداران خاص هستند.
هواداران هیئتی:
اصولا عده ای از مردم گریه را دوست دارند.شاید این در ذات آدمی نهفته است و شاید برای بیرون ریختن دردهائی ست که در دل دارند.آنها مجالس و حسینیه ها را بر مبنای مقدار هیجان و تهییجی که ایجاد می شود..انتخاب می کنند.البته تعدادی هم هستند که واقعا برای گریه و دریافت ثواب و اجر اخروی این مجالس هیجانی را انتخاب می کنند.
..
در سالهای اخیر هزینۀ جدیدی هم به مداحان تحمیل شده ..و آن استخدام موتور سوار است.
موتور سواران موظف هستند قبل از رسیدن مداحشان به محلی که دعوت شده خود را به آن مجلس برسانند و با شروع مداحی..مداح خود به صف جلوئی وسط آمده و اعلام وجود کنند..
مداحان حتی بیشتر از شعرا نسبت به هم حسود هستند. چرا که در بین مداحان موضوع پول و دستمزد مطرح است و هر مداحی می خواهد بیشترین پول را دریافت کند..در صورتی که شعرا فقط برای خواندن شعر و مطرح شدن با هم رقابت می کنند.
به خاطر این رقابت در بین مداحان..اگر مداحی به عنوان مهمان به حسینیه ای برود معمولا هواداران مداح میزبان تماشا می کنند و هیچ عکس العملی نشان نمی دهند مگر آنکه مداح میزبان به لیدر هوادارانش چراغ سبز داده باشد.
گاهی اسپانسر یک حسینیه مداحی را دعوت می کند.وظیفۀ مداح میزبان قدردانی و تعریف از این مهمانی ست که معمولا دوستش ندارد..و اگر غیر از این باشد مورد خشم اسپانسر که یک پولدار یا بازاری معتبر است قرار می گیرد.که قطعا عاقبت خوشی برای مداح میزبان نخواهد داشت.
اینروزها مداحی تبدیل به بت پرستی شده و مداحان موظف هستند که در حین مداحی دعا به جان رهبر و مسئولین کنند که این موضوع مثل نوشته های مدون امام جمعه هاست که خطبه هایشان قبل ازنماز  جمعه تحویل می شود..
در مجموع و در شرایط فعلی مداحی ها عموما نه برای امام حسین بلکه برای ادامه ی یک جریان سیاسیاجرا می شود که سود پولی آن هم کلان است و در عمل نصیب مداح و هواداران می شود..
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر