۱۳۹۴ تیر ۱۷, چهارشنبه

می ترسم شاخ در بیاورم

 هر مملکتی ست...
پس بگذارید ما هم به این اندازه دلمان خوش باشد...مسلما فحاشی شما تغییری در عقیدۀ ما نخواهد داشت...
مطلب دوم خط و زبان ترکی ست.....من یک تبریزی هستم . زبان مادری ام ترکی ست....و بارها شنیده ام که همۀ ترک زبانها...از شیرینی لهجۀ ترکی تبریز سخن گفته اند...متاسفانه عده ای از همزبانهای من از زبان و لهجه و حتی خط غیر ایرانی تقلید می کنند....
حرف من این است که تبریز و سایر شهرهای ایران تا امروز قویتر از ترکیه و باکو زبان ترکی را نگه داشته اند...و تجربۀ 3 سالۀ من در ترکیه نشان می دهد که ترکی ما قویتر از ترکی ممالک دیگر است هرچند به طور ظالمانه ای حکومت ایران از آکادمیک شدن زبان مادری ما ممانعت می کند...و حتی اجازه نمی دهند که زبان مادری ما در شهرهای ترک نشین تدریس شود...
در مورد خط هم بید بگویم که خط فعلی ما قویتر از خط کشورهای ترک زبان است..چرا که در الفبای ترکیه...حروف (خ)...و (ژ)....وجود ندارد..و هردو خط باکو و ترکیه پس از تبدیل شدن به حروف لاتین بسیار ضعیف شده است....از طرفی ترکی تبریز ریشه در ادبیات کهن ایران زمین دارد و با سعدی و حافظ و مولوی و نظامی....پیوند خورده است..و اگر امروز از شعرای بزرگ قدیم ترک زبان صحبتی می شود پیوند آنها با زبان فارسی و عربی ست....و اشعار ماندگار شاعران ترک زبان مانند نسیمی...یونس عمره...علی آقا واحد..و حتی شهریار و دیگران به خاطر قالبهای عروضی شعر است که دارای موسیقی کلام و هارمونی خاص است...
حر آخر اینکه ..اگر خط لاتین برای زبان ترکی موفق بود...چرا باکو در زمان استقلال از خط ترکیه تبعیت نکرد و برای خودش خط مستقلی ساخت...
حرف آخر اینکه همیشه مرغ همسایه غاز نیست.....کمی منصف باشیم...
به عنوان سند دستخط استاد شهریار را که برای کتاب عینالی جان من مقدمه نوشته و ار لهجۀ تبریز دفاع کرده است ضمیمه می کنم...
من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم....تو خواه از سخنم پند گیر خواه ملال....والسلام..
علیرضا پوربزرگ وافی
2015/7/8....ترکیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر