۱۳۹۴ بهمن ۱۷, شنبه

سلطان......شان نزول


اشاره....
در ادبیات کلاسیک ترکیه اکثر شعرای ترک شعری با ردیف سلطان دارند....من دنبال انگیزه ای بودم که طبع شعری ام گل کند تا من هم غزلی با ردیف سلطان بنویسم که اتفاق زیرین افتاد و من غزل عروضی زیر را ساختم...من همین شعر را برای شاعر گرامی سلطان ساری فرستادم و اجازه گرفتم که با همین زیر نویس منتشر کنم..ایشان پذیرفتند و حتی اجازه دادند که با عکس خودشان این شعر را منتشر کنم....
پس از انتشار این شعر تعدادی با من تماس گرفته و اعتراض کردند....از آنجا که این همه شاعر مرد و زن این شعر را خوانده بودند و یک لایک و یاکامنت نگذاشته بودند تعجب کردم....ولی وقتی بعضی از این حضرات از من خواستند که شعری هم برای آنها بنویسم فهمیدم که این موضوع ریشه در حسادت دارد...و دیگر اهمیتی ندادم..
حالا برای آنکه دوستانم ..خصوصا افرادی که همیشه مرا تحت فشار قرار داده و ازمن شعر ترکی می خواهند همان شعر را با عکس خودم منتشر می کنم و منتظر می مانم...تا چه پیش آید
...
....SULTAN....
Kaç ğün önce Sultan sarı Âblam bene facebook de heber verdi ki yarın bir toplanti var...ben seni âraram...gel o toplantı ye...ben yarın şaiirler derneginde her ne bekledim sultan âblamdan heber olmadi...ben çok üzüldüm...âkşam face de onu ârayıp bir beyt şiir yazdım....sultan bene cevap verende ikinci beyti yazdim...sonra daha bır beyt yazdım ta bir tam ğezel oldu....
Ben bu şiiri ustad Ibrahim seğir e okudum...çok begendi...bende sultan sari den izin âlıp bu şiiri paylaştım....
....
شاعر گرانمایه خانم سلطان ساری در فیس به من اطلاع داد که فردا جلسه ی شعری دارند و اعلام کرد که فردا محل جلسه را به تو اطلاع می دهم....فردایش من در انجمن شعرای اسکی شهر هرچه منتظر شدم ..خبری از سلطان ساری نشد...خیلی دلگیر شدم...شب در فیسبوک برایش پیام گذاشتم...و بیت اول همین شعر را بدیهتا نوشتم و برایش فرستادم....او هرچه جواب می داد من بیت دیگری اضافه می کردم و برایش می فرستادم تا اینکه یک غزل شد...فردای آنروز این شعر بدیهه را برای استاد ابراهیم صغیر خواندممگفت شعر بسیار زیبا و صمیمی ست...و از من خواست که آنرا منتشر کنم...من شب مجداا با سلطان ساری تماس گرفته و اجازه خواستم این شعر را منتشر کنم...ایشان اجازه دادند و من هم این شعر را با تصویری از این شاعر که باعث ایجاد این غزل شده است به دوستان تقدیم می کنم..
علیرضا پوربزرگ وافی
2016/2/3
.سلطان...
..
گؤزه ل لر ایچره رخسارین گؤزه ل سلطاندی سلطانیم
نه بیر سلطان کی حتی مقتدر سلطاندی سلطانیم
گؤزون دریا دوداقلار غنچه زلفون گوجلی بیر اردو
تبارک آیتی آنجاق سنه عنواندی سلطانیم
نه چؤخ شاعر سنه سؤزلر یازیب بیر گیزلی دیواندا
کی بؤیله گل جمالین زینت دیواندی سلطانیم
قمار عشقده آنجاق یئنیلدی وامق و مجنون
نه مین عذرا نه مین لیلا سنه همساندی سلطانیم
قیامت ایله سن آنجاق گئیه ن ده بیر ساری کؤینک
مگر دنیا سنیله نقطۀ پایاندی سلطانیم
دانیش گول بولبولوم نازیم عزیزیم دلربا دوستوم 
سسین من عاشقه هرنه قونوشسان جاندی سلطانیم
سنه قربان اولان مینلرجه حالا صف به صف واردیر
مگر بو گل جمالین قاصد قرباندی سلطانیم
گره ک مغلوب اولام فاتح لیگه اصلا امیدیم یوخ
کی عشقین میدانیندا مقتدر اصلاندی سلطانیم
نه واردیر عشقده گنج ایله یاشلی باش باشا دوشموش
کی عشق اللاه بیلیر انسانه اؤلمه ز جاندی سلطانیم
ترحم ایله وافی یاشلی گؤزلرله سنی گؤزلر
منی چوخ منتظر قویما کی کؤنلوم قاندی سلطانیم
....
Sultan
....
Gözel ler içre ruksarın gözel sultandi sultanım
Ne bir sultan ki hatta müktedir hagandi sultanım
Gözün derya dodaklar ğünçe zülfün güclü bir ordu
Tebarek âyeti âncak sene ünvandi sultanım
Neçok şaiir sene söz bağlayıp bir gizli divanda
Ki böyle gül cemalın zinet divandi sultanım
Gumar e âşkde âncak yenildi Vameg o Mecnun
Ne bin Üzra ne bin Leyla sene hemsand, sultanım
Gıyamet eylesen âncak gıyende bir sari gömlek 
Meyer dünya senile nukteye payandi sultanım
Danış gül bülbülüm nazım ezizim dilruba dostum
esin ban âşike her ne könuşsan candi sultanım
Sene kurban olan binlerce hâla sef be sef vardır
Meger bu gül cemalın gasıd e kurbandi sultanım
Gerek meğlub olam fatıh lige asla üm,dim yok
Ki âşkın meydanında müktedir aslandi sultanım
Ne vardır âşkde genc ile yaşli baş başa tüşmüş
Ki âşk ALLAH bilir insane ölmez candi sultanım
Meded eyle ki Vafi yaşli gözlerle seni bekler
Bani bekletme ârtık çünki könlüm kandi sultanım
2016.2.2
Eskişehir

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر