۱۳۹۵ تیر ۲۲, سه‌شنبه

Zıyaret....................زیارت

https://www.facebook.com/ali.vafi.9/posts/489109071299888
..
...زیارت..
...
در ترکیه در ایام عید فطر مردم به زیارت و دیدار همدیگر می روند...من هم با چند نفر از بزرگان ارتباط دارم و توانستم به دیدار و زیارت بعضی نایل بشوم...دیدار عید فطر 15 روز و گاهی تا بیشتر از این ایام ادامه دارد و مردم در دیدار باهم می گویند....
کئچمیش بایرامیز کوتلو اولسون....یعنی عید گذشته ات مبارک باشد..
البته دیروز هم به دیدار دو نفر از بزرگان فرهنگی رفتیم و موفق به زیارت آنها نشدیم..اما یکی از ایرانی ها را دیدم که با دیدن ما به طرف من آمد و گفتت..بنویس..بنویس..فاتح شدم من...خود را به ثبت رساندم..
من ابتدا فکر کردم که اسمش برای پرواز به کشور سوم درآمده که با این ذوق شعر فروغ فرخزاد را می خواند...گفتم مبارک است..کی پرواز می کنی..کدام کشور؟؟
نگاهی به من کرد و گفت...
کدام پرواز..کدام کشور.؟مگر با این سازمان مرده و کم جان سازمان ملل که عملا برنامه ی برده داری نوین را انجام می دهد..امیدی به ما می ماند؟...سپس ادامه داد...
..مگر نمی دانی؟...گفتم چی را...چی شده؟؟؟
گفت : آقاجان به بهانه ی ازدحام سوری ها و عراقی ها اکثر کشورها تعطیل هستند و پناهنده نمی گیرند..در این اوضاع و احوال فقط امریکا باز است...یعنی امریکا می رود سازمان ملل و کپهء پرونده های پناهنده ها را برمی دارد..سازمان ملل در پرونده ی پناهنده ها می نویسد..کشور سوم..امریکا...و مسئولیتش را از پناهنده سلب می کند...حالا این آقای امریکا که در انتخابات بعدی ریاست جمهوری اش احتمالا خانم امریکا خواهد شد..7-8 ماه پرونده ی پناهنده را معطل می کند...و بعد از آن ماراتن پذیرفته شدن در امریکا آغاز می شود..
مصاحبه ی اول..چندین و چندماه بعد....مصاحبه با افسر اطلاعات امریکا..و..اگر بعد از یکسال و نیم تمام تعهداتی را که امریکا به شما تحمیل می کند..پذیرفته شده باشی...حالا نوبت معاینات پزشکی (مدیکال) ست..مثل معایناتی که دامداران درموقع خرید و فروش گاو و گوسفند انجام می دهند.من حیران این هستم که امریکا پناهنده می گیرد که به جامعه ی آشفته کمکی کند یا اینکه در این آشفته بازار برای خودش نیرو جمع می کند!!! اگر هم پرونده ات را امریکا به سازمان ملل برگرداند..یعنی قبولت نکند..دیگر هیچ کشوری حاضر به پذیرش تو نیست...مثل ده ها نفر که سالهاست در ترکیه رژه می روند تا کشوری آنها را بپذیرد..که نمی پذیرد..
.با این حساب..حالا حالاها نوبت به من و شما نمی رسد...ولی خواهشا در فیس ات که مشتری زیاد دارد بنویس یک ایرانی گفت.....فاتح شدم من...خود را به ثبت رساندم....بعد از 6 ماه و پس از خرج کردن بیش از یکصد لیر و ضرر بیکاری بیش از 500 لیر توانستم مبلغ یکصد لیر از قائم مقام والی بگیرم..
گفتم...راستش تو زرنگتر از من هستی که هم کار می کنی و هم فرصت و همت این را داری که به قائم مقام بروی....ثبت نام بکنی...ده ها بار مراجعه کنی...و عاقبت فقط 100 لیر از سهم صدقات مردم به تو بدهند...
در این حال صدای طبل و دهل آمد..خانمم برمبنای اطلاعات قبلی که در ماه رمضان به دست آورده بود گفت...
مگر ماه رمضان تمام نشده که طبالها به نام دین به خواب ناقص مردم حمله کنند..یا اینکه می خواهند حق الزحمه ی بیدار کردنشان را بگیرند...من هم برمبنای تاریخچه ی سوابق قبلی گفتم..
نه خانم جان..این ها گروه موسیقی برای شاد کردن مردم هستند و از کسی هم پول نمی گیرند...
خواسته و نا خواسته به محل تجمع نزدیک شدیم...خانمم با دیدن ساکسیفون های در حال نواختن شروع به گریه کرد...گفتم..خانم این سازها برای خنداندن مردم است..نه گریاندن..
گفت...تو چه پدر بی عاطفه ای هستی...مگر نمی دانی پسرمان هادی در ایام محرم 10 شب به گلزار شهدا می رود و برای شهدا می نوازد؟..گفتم...بله بله..یادم آمد..ولی پسرم برای گریاندن شهدا می زند ولی اینها برای شاد کردن مردم می زنند...پس لطفا اینجا شاد باش ...و هروقت در ایام محرم به گلزار شهدای اصفهان افتاد ..آنجا تا دلت می خواهد به مظلومیت شهدا گریه کن نه ساز پسرمان هادی...
سپس دنبال دوست ایرانی گشتم که عکسی به یادگار با این نوازنده ها که نمی دانستم به چه مناسبتی می زنند عکس بگیرم که دوست ایرانی را پیدا نکردم...خودم چند عکس گرفتم و از یک نفر هم خواستم که عکس مشترکی از من و خانم بگیرند..که زحمت قبول فرمود و گفتار و نوشتار مرا مستند کردند که تقدیم شما دوستان بکنم..
علیرضا پوربزرگ وافی
2016/7/12َ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر